Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the teft-newsletter domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /sites/wergelandsenteret.dev09.dekodes.no/files/public/wp/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the dekode domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /sites/wergelandsenteret.dev09.dekodes.no/files/public/wp/wp-includes/functions.php on line 6121
Spørsmål for lærere - wergelandsenteret.dev09.dekodes.no

Spørsmål for lærere

Under finner du noen spørsmål som lærere kan stille seg i forbindelse med planlegging av undervisning om terrorangrep og hatkriminalitet.  

Fyll inn det aktuelle terrorangrepet eller alvorlige hendelsen der det står angrepet/hendelsen. 

  • Er elever, kollegaer eller andre i lokalsamfunnet direkte berørt? Se: Huskelapper for lærere
  • Hva ønsker du å oppnå med å undervise om angrepet/hendelsen? 
  • Er det noe du er bekymret for?  
  • Hvordan forholder jeg meg til mine egne minner og opplevelser fra angrepet/hendelsen? 
  • Hva har elevene hørt om angrepet/hendelsen? 
  • Hvordan forholder jeg meg til at elevene er svært interessert i gjerningspersonen(e) og det mest brutale? 
  • Hvordan kan jeg formidle kort til elevene hva det var som skjedde under angrepet/hendelsen? 
  • Hvilke utfordringer og muligheter ligger i å begynne med realhistorien? Kan det ligge en risiko for fokus på brutale detaljer i det å begynne her? Hvilke muligheter og utfordringer ser du ved å begynne fra en annen kant?  

  • Hva var konsekvensene for enkeltmennesker da angrepet/hendelsen skjedde? Eventuelt også, hva er konsekvensene i dag, mange år senere?  
  • Hva kjennetegnet den første offentlige responsen og samtalen om angrepet/hendelsen? 
  • Hvordan har rettsvesenet behandlet gjerningsmannen og ofrene etter angrepet/hendelsen? 
  • Hva var motivet/motivene for angrepet/hendelsen? Hvordan er motivet knyttet til ekstremistisk ideologi og konspirasjonsteorier?  
  • Hva var årsaken(e) til at angrepet/hendelsen kunne skje? Finnes det flere årsaksforklaringer og hva vektlegger de? 
  • Hva kjennetegner den offentlige samtalen om og de kulturelle uttrykkene om angrepet/hendelsen i årene etter? Hvordan har dette endret seg over tid, mange år senere?  
  • Hvilket materiale kan være aktuelt å utforske? Og hva kan det gi elevene innsikt i?  

Andre aktuelle øvelser